במאמר זה נתאר את שיטת CLIP, כלי השייך לאסכולת ניהול רזה. שיטה זו משמשת כאמצעי להגדלת סיכויי ההצלחה של הארגון לטווח הקצר ולטווח הארוך.
פירוש המילה CLIP הוא: בדוק (Check), למד (Learn), שפר (Improve) ופרסם (Publish).
שיטת CLIP היא טכניקה להפקת לקחים בעקבות ארוע מוצלח / לא-מוצלח שהארגון עבר או (במקרים השכיחים) שהיחידה הארגונית עברה. התהליך הוא מעין שחזור מובנה (תחקיר) של האירוע - מה הביא להתרחשותו (סיבה / נסיבות), מה היה באירוע, כיצד הארגון הגיב אליו ומה היו התוצאות.
מטרת העל של השיטה היא כמובן לקבל מסקנות מה ניתן לעשות להבא שאירוע כזה מתרחש או דרכים שבו הארגון יכול להתכונן טוב יותר לאירוע כזה. מטרות נוספות יכולות להיות דרכים לשחזור או מניעה של הזרז שהוביל להתרחשות האירוע ("השורש") ודרכים לשיפור השירות ללקוח.
לשיטת CLIP ישנן כמה יתרונות בולטים:
1. יצירת סטנדרטיזציה בארגון לניתוח אירועי הצלחה וכישלון. גיבוש נהלים אחידים ושיטתיים שנועדו לביצוע התחקיר.
2. היות והשיטה מכריחה את כל העובדים הקשורים לאירוע (בכל הדרגים) ישנה הזדמנות לשיפור ממשקים בתוך היחידה ובין היחידות השונות (דרך של שיפור תהליכים).
3. שיתוף העובדים בתהליך של שיטת CLIP תורם להעצמת עובדים ומכאן מחזק את הנאמנות של העובדים לארגון (מרגישים קשר הדוק יותר לארגון).
4. ניתוח האירוע והפצתו בתוך הארגון תורם לשיתוף ידע ומייצר למידה ארגונית
לסיכום, שיטת CLIP תורמת לידע הארגוני ומשפרת את סיכויי הארגון לשרוד ולהצליח בזירה התחרותית בו הוא פועל. מכיוון שזהו כלי ניהול רזה, מומלץ להיעזר בחברת ייעוץ הנדסת תעשייה וניהול שתלווה את התהליך.